• Wtorek, 11 sierpnia 2020
  • Imieniny: Ligii, Zuzanny, Lukrecji

Informacje

Naukowe sukcesy młodych Zagórzanek

Data: 2 lipca 2020, Czwartek / Ilość wyświetleń: 349

Gabriela Oleksy, uczennica klasy VII Szkoły Podstawowej im. Świętego Floriana w Glisnem oraz Magdalena Kościelniak z klasy VIII Szkoły Podstawowej im. Wojciecha Rypla w Rabie Niżnej brały udział w różnych konkursach na szczeblu wojewódzkim oraz ogólnopolskim.

Gabrysia zajęła III miejsce i została laureatką I edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Sztuka – zwierciadło życia” zorganizowanego pod patronatem Łódzkiego Kuratora Oświaty. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowania młodzieży kulturą i sztuką oraz kształcenie i rozwijanie umiejętności oceny kulturowego dorobku naszej cywilizacji. W swoim eseju nt. sztuki renesansu uczennica przedstawiła sylwetki i dzieła wielkich mistrzów architektury, rzeźby i malarstwa w epoce odrodzenia.

Zakwalifikowała się również do etapu finałowego X Edycji Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego organizowanego przez Szkołę Podstawową nr 62 w Krakowie pod honorowym patronatem m. in. Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwa Klimatu oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie. W ramach zmagań konkursowych rozwiązała test dotyczący zagadnień ekologicznych oraz ochrony przyrody i klimatu. Zaplanowany na 28 kwietnia 2020 roku etap finałowy nie odbył się z powodu pandemii COVID-19. Konkurs pozostał nierozstrzygnięty i nie wyłoniono laureatów. Gabrysia została finalistką konkursu.

W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Solny Gwarek” w ramach XII edycji kampanii społecznej „No promil – No problem” Gabrysia otrzymała wyróżnienie za pracę plastyczną „A ty co wybierasz?”.
Magdalena zajęła III miejsce w II Powiatowym Konkursie na „Wariacje Lekturowe”, zorganizowanym pod honorowym patronatem Starosty Limanowskiego przez Szkołę Podstawową nr 2 w Limanowej. Zadaniem uczestników było wykonanie pracy plastyczno - literackiej dotyczącej wybranej obowiązkowej lektury metodą magicznego pudełka, lapbooka, makiety, mapy myśli bądź lektury na wieszaku. Konkurs wymagał od uczniów kreatywności, pomysłowości, staranności, umiejętności selekcjonowania i przetwarzania informacji, poprawności językowej, ortograficznej, interpunkcyjnej oraz estetyki. Uczennica wykonała makietę na podstawie lektury „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, przedstawiła planety, miejsca i osoby, z którymi spotkał się bohater książki. Wszystkie elementy tworzyły logiczną całość.

Reprezentowała również swoją szkołę i gminę Mszana Dolna w Przeglądach Pieśni Patriotycznych, Konkursach Recytatorskich i Konkursach Gwarowych „Czytanka Zagórzańska”.

Obydwie Zagórzanki zdobyły nagrodę III stopnia w Małopolskim Konkursie Prac Matematycznych wykonując wspólnie pracę pt. „Matematyka Starożytnego Egiptu”. Głównym celem konkursu była popularyzacja matematyki wśród młodzieży szkolnej, w szczególności zaś umiejętności pisania i wypowiadania się w języku matematyki. Konkurs składał się z dwóch etapów: pierwszy to napisanie pracy o ciekawych nieznanych faktach lub dowodach matematycznych w języku matematycznym zrozumiałym dla rówieśników, drugi to prezentacja multimedialna podczas sesji matematycznej w Krakowie. Obie części oceniane były przez jury, w którym zasiedli pracownicy wydziałów matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Pedagogicznym, Akademii Górniczo-Hutniczej, Krakowskiego Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuki oraz Polskiego Towarzystwa Matematycznego w Krakowie.

W swojej pracy dziewczynki opisały historię pisma Egipcjan oraz egipski system zapisu liczb. Zamieściły również kilka problemów i zadań z Papirusu Rhinda, Papirusu Moskiewskiego oraz Papirusu Berlińskiego. Niektóre problemy uzasadniły współczesnym rozumowaniem. Dowiedziały się, że większość zadań dotyczyła zastosowania matematyki w życiu codziennym. Opisały także największy matematyczny Cud Świata - czyli Piramidę Cheopsa oraz cywilizacyjne osiągnięcia Egipcjan.

Drugi etap polegał na przygotowaniu prezentacji i przedstawieniu jej podczas Sesji Matematycznej, która odbyła się 22 czerwca 2020 roku. Uczennice omówiły zasady staroegipskiej gry Senet na przygotowanej makiecie oraz odpowiadały na pytania jurorów.

Zofia Kościelniak / materiał nadesłany