• Gorczański Portal Informacyjny
  • Czwartek, 28 marca 2024
  • Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Reklama
Wiadomości
Data: 11 marca 2016, Piątek / Ilość wyświetleń: 4448

Piotr Bies: ulica Orkana jest ulicą historyczną - powinna być wybrukowana naturalnym kamieniem, a nie wyasfaltowana

"Ulica Orkana jest ulicą historyczną. Od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego po ul Chopina była kiedyś pokryta zabytkową, bazaltową kostką. Teraz jeszcze mamy ową kostkę na odcinku który ma być właśnie remontowany. Kostka ta kryje się pod warstwą zniszczonego asfaltu. To bruk posiadający wyjątkowe walory estetyczne. Takiego materiału już się dzisiaj nie pozyskuje, dlatego jest bardzo cenny. Obawiam się, że może w "tajemniczy sposób" zniknąć jak ten zdjęty podczas uprzedniego remontu- pisze w liście otwartym Piotr Bies, mieszkający w Rabce-Zdroju przy ulicy Orkana artysta-rzeźbiarz.

"Niestety, dzieje się źle. Uzdrowisko traci swoje walory na skutek nieodpowiednich działań i projektów. Uważam iż przebudowa ulicy Orkana poprzez pokrycie jej asfaltem i utrzymanie dwukierunkowego ruchu samochodowego z prędkością 50 km/h jest delikatnie mówiąc niewłaściwe

Ponadto remont chodników przy użyciu betonowej kostki również jest niewłaściwy. Cała cywilizowana Europa już dawno odeszła od stosowania nawierzchni betonowych w centrach miast. Ulice i chodniki brukuje się tam naturalnym kamieniem którego jest pod dostatkiem. Jego pozyskiwanie i obróbka przy dzisiejszej technice są tanie, trwałość nawierzchni kamiennej jest bez porównania dłuższa niż betonowej, nie mówiąc już o estetyce, co jest rzeczą niebagatelną! Nie ma żadnego sensownego uzasadnienia położenie asfaltu na głównej i najpiękniejszej ulicy uzdrowiska, w bezpośrednim sąsiedztwie parku zdrojowego! Jedynym wytłumaczeniem tego nieodpowiedzialnego projektu może być tylko czyjś prywatny interes.

Ulica Orkana jest ulicą historyczną. Od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego po ul Chopina była kiedyś pokryta zabytkową, bazaltową kostką. Teraz jeszcze mamy ową kostkę na odcinku który ma być właśnie remontowany. Kostka ta kryje się pod warstwą zniszczonego asfaltu. To bruk posiadający wyjątkowe walory estetyczne. Takiego materiału już się dzisiaj nie pozyskuje, dlatego jest bardzo cenny. Obawiam się, że może w "tajemniczy sposób" zniknąć jak ten zdjęty podczas uprzedniego remontu.

Z racji mojego zawodu dużo podróżuję. Byłem w wielu miastach Europy i innych kontynentów. Wszędzie podziwiałem piękne centra miast i miasteczek wyłączone z ruchu samochodowego z ulicami i chodnikami wykładanymi naturalnym kamieniem. A nie były to uzdrowiska. My mamy uzdrowisko, a ulica Orkana przebiega rzec można w otulinie zdrojowego parku! Proponuję: Odzyskanie bazaltowej kostki i powtórne pokrycie nią ulicy. Budowę chodników z innego rodzaju kamienia, lub z klinkieru. Poziom chodników byłby wyrównany z poziomem ulicy, ponadto można by poszerzyć chodnik o pas zieleni znajdujący się bliżej parku. Wymaga to wycięcia kilkunastu kasztanowców, których żywotność już dobiegła końca. Na takiej ulicy można by utrzymać ruch samochodowy, ale w jednokierunkowy z priorytetem ruchu pieszego, czyli ograniczeniem prędkości do 20 km/h. Wymuszenie takiej prędkości (u nas wciąż brakuje kultury jazdy) byłoby możliwe poprzez budowę kilku garbów zwalniających.

Taka szeroka ulica byłaby wspaniałym ciągiem spacerowym, wzdłuż którego mógłby oczywiście istnieć parking, ale na czas organizowanych imprez, możne by ustawiać tutaj handlowe kramy. Zaznaczam, iż na tym krótkim odcinku byłby utrzymany ruch samochodowy, tyle że spowolniony i w jedną stronę i proszę o podanie mi sensownego uzasadnienia tego, że przez centrum uzdrowiska w sąsiedztwie parku musi przebiegać asfaltowa ulica z dwukierunkowym ruchem! Polepszenie jakości taj jezdni spowoduje nasilenie ruchu samochodowego, co jest wbrew logice i interesowi uzdrowiska. Nie jest jeszcze za późno, plany które już powstały można jeszcze zmienić. Odwagi!"

Piotr Bies
Reklama

Dziękujemy za dotychczasowe komentarze.
Zapraszamy do komentowania artykułów na naszym Facebooku

Komentarze

drugi sort
17.03.2016 13:13
IP: 83.27.11.87

Wizualizacja ul. Orkana To porażka dla propozycji P. Biesa. Bezguście, zaścianek - szczególnie stragany w stylu regionalnym zasłaniające i oddzielające przestrzeń w parku i nie pasujące do istniejącej zabudowy. No ale o gustach się nie dyskutuje, szczególnie z tak wielkim artystą. Przepraszam więc za swoją opinię, ale skoro tu się urodziłem i mieszkam, płacę podatki - to mam jakieś prawa

stara baba co zęby jak pnioki ma
15.03.2016 13:44
IP: 91.231.23.152

@gienek Ciebie nawet chorym nie można nazwać,degeneracie...

Małgorzata
14.03.2016 19:57
IP: 188.146.6.194

A moze całkiem zabronić po Rabce jeździć samochodami oprucz busow ktore dowozą ludzi do pracy to wtedy byłoby najbezpieczniej jezdzic rowerami

emerytka
14.03.2016 00:08
IP: 178.43.157.71

Wy tu o kostce i brukowaniu...a my 400 metrów od centrum ani bruku, ani asfaltu, ani latarni na ulicy nie mamy ..dzięki pani sołtysowej... Popukajcie się po tych tępych głowinach

architekt
13.03.2016 12:29
IP: 91.232.63.24

Jężeli miałaby ta kostka być taka i tak położona jak na odcinku od ronda w górę Orkana to lepiej niech już będzie asfalt. Bo ta może i ładnie wygląda, chociaż na skrzyżowaniu z drogą osiedlową notorycznie wypadają kostki. Nie wspomnę o ruszaniu pod górę na tej kostce jakaś paranoja że nikt o tym nie pomyślał... Od Skandynawów trzeba się uczyć godzenia estetyki z funkcjonalnością.

gienek
13.03.2016 12:19
IP: 83.22.160.125

chore miasto chorzy ludzie jeszcze srajacych koni tam brakuje

Mieszkaniec Rabki
13.03.2016 10:34
IP: 89.65.44.90

Popieram pomysł Pana Piotra - ograniczenie ruchu w rejonie parku jest zdecydowanie w interesie uzdrowiska.

stara baba co zęby jak pnioki ma
13.03.2016 10:31
IP: 91.231.23.152

@młody i gniewny Normalni młodzi ludzie,niech sobie wybudują tor wyścigowy i na nim się ścigają,nie po mieście.

ss
13.03.2016 08:35
IP: 83.10.147.119

I tak to z ta kostka w Rabce się dzieje Za nim ja ułożą-po drodze stopnieje!!!

Ola
13.03.2016 00:10
IP: 176.100.198.24

Tak!! Świetny pomysł.

wyprzedźmy czas...
12.03.2016 21:18
IP: 90.149.18.134

Wszystko ok - można przysiąść do rozmów bo jest o czym... Może jakieś otwarte spotkanie??? 1) przydałby się potężny parking z komunikacyjnymi możliwościami, najlepiej piętrowy żeby rozsądnie wykorzystać teren - tylko gdzie najlepiej, kto za to zapłaci i jak przekonać przeciwników że to jest nieuniknione mniejsze zło??? 2) wyobraźmy sobie na chwilę rowery i samochody elektryczne sunące po mieście i nie zatruwające powietrza w centrum, 3) pomarzmy o kulturze, wzajemnym szacunku na drodze i nie tylko.... 4) można by tak jeszcze długo... Każdy pomysł jest dobry tylko trzeba pierwsze wbić do głowy rządzącym, że czasami warto zapytać mieszkańców o zdanie i może poradę???...

jarefeld
12.03.2016 20:25
IP: 83.10.207.86

Mogłaby tam być kostka brukowa, ale ruch powinien być dwu kierunkowy

Piotr Bies
12.03.2016 20:19
IP: 83.22.222.55

Do młodego i gniewnego. Cytat: Do tragedii doszło po godzinie 18. Jak wynika ze wstępnych ustaleń, 46-latek zbierał na jezdni zakupy, które mu się rozsypały. W tym momencie nadjechał Volkswagen kierowany przez 20-latka i potrącił pieszego. Mężczyzny - pomimo reanimacji nie dało się uratować. Zmarł w wyniku odniesionych obrażeń. - Na miejscu pracuje prokurator, biegły sądowy z zakresu wypadków drogowych, policyjny technik, oraz policjanci z grupy dochodzeniowo - śledczej. Funkcjonariusze z komisariatu policji w Mszanie Dolnej będą ustalać przyczyny i okoliczności tego wypadku. Kierowca VW trzeźwy - informuje asp. szt. Stanisław Piegza z Komendy Powiatowej Policji w Limanowej. (a auto mam)

Władek
12.03.2016 19:04
IP: 83.10.212.249

Dobrze mówi, tym ma się różnić uzdrowisko od innych miast. Ograniczenie ruchu w tym rejonie to też ochrona środowiska. Jeśli urząd nie ma pieniędzy, to przynajmniej tyle może zrobić.

Jola
12.03.2016 17:01
IP: 83.27.41.170

Proponuje zamiast szerszego deptaku czy miejsca na regionalne budki pas na scieżkę rowerową.

jurek m
12.03.2016 17:00
IP: 86.80.33.106

Czy to rozwiąże codzienne poranne korki przy ulicy zakopaianskiej i JP koło SP ?????albo z innej pułki w sytuacjach gdzie przy zakorkowanej zakopiance ,kierowane są auta z calej Polski przez Uzdrowisko,jak się to ma do koncepcji ,uzdrowisko bez smogu,obawiam się takiej sytuacj ż ,pozbędziecie się ludzi którzy palą węglem a smog pozostanie,niestety

radek
12.03.2016 12:58
IP: 77.255.115.125

Pan Bies mieszka przy ul.Orkana i nie wie,że kostka została ukradziona.

AAA
12.03.2016 11:52
IP: 91.232.63.160

Nie , zdecydowanie nie popieram takich pomysłów. Niestety nie przesiądę się do wozu konnego aby majestatycznie terkotać kołami po śliskiej kostce bo nie mam gdzie trzymać konika. A na poważnie są instrumenty do ucywilizowania poruszania się w tamtym rejonie, kontrola tonażu , przecież tam jest ograniczenie chyba do 3,5 t ,nagminnie badać głośność obszczymórków na motorach z przerobionym wydechem,badać prędkość. Oddzielić odpowiednią ścianą zieleni drogę od parku aby zadowolić wszystkich. Na nowym ''deptaku'' z pewnością powstał by tor szybkiej jazdy na ''go-kartach'' a na co nam to. Proszę zobaczyć przeciwległą stronę parku pod ''diabetologią'' tam trzeba wysłać konserwatora zabytków bo to składowisko zabytkowych opon przy głównej alejce to przecież skandal.

To ja
12.03.2016 11:22
IP: 77.255.117.17

Jak dla mnie to bardzo dobry pomysł. Niewątpliwie byłoby to sensowne nawiązanie do już położonej kostki na ul Orkana. Brawo panie Piotrze! A może jeszcze zorganizowany zostanie plener rzeźbiarski bo też warto! Rzeźby po poprzedniej inicjatywie naprawdę wzbogacają nasz park.

Gucio
12.03.2016 10:54
IP: 83.238.174.151

Ppiotrze myśli Pan że przy tej władzy to przejdzie oni nie mieli nigdy swojej wizji pociągneli wszystko po śp Antonim podpierała się OLBRZYMIMI DOTACJAMI Z UNI I CO FIGE Z MAKIEM KŁAMSTWO PRZED WYBORCZE I DALIŚMI SIĘ NABRAĆ wszyscy Ja by mieli iMÓZG to coś podobnego by zrobili Pozdrawiam

zola
12.03.2016 02:27
IP: 83.7.181.186

Większość dróg na Dolnym Śląsku brukowali Niemcy. Jeździły po nich czołgi i wozy konne. Teraz tymi drogami jeżdżą TIRy, a dziur nie ma. Naprawia się tylko lokalne , kilkumetrowe niecki lub zapadliska. SZTUKA brukarska, a nie układanie kostki, decyduje o tym, ile stuleci taka droga wytrzyma. Że kamień nawet z odzysku drogi, wie to każdy wykonawca i każdy urzędnik. Dlatego warto trafić na takiego Zleceniodawcę, któremu położy się asfalt na klincu (smołę ze żwirem) za x zł, a zabierze... "rozbiorkowy", drogocenny kamień z 4x zl.

młody i gniewny
11.03.2016 22:15
IP: 89.69.245.98

niech sobie PAN BIES auto kupi i pojeździ po obecnej kostce która jest położona, a nie smuci głupoty. Jak chce ten cenny surowiec to niech go wydrapie spod asfaltu. Normalni młodzi ludzie chcą asfaltu a nie tej gównianej kostki na której szkoda auta...............

Piotr Bies
11.03.2016 21:42
IP: 83.27.152.225

Dziękuję Państwu za zrozumienie i głosy poparcia. Niestety, obawiam się, że machina ruszyła i nikt nie zdoła jej zatrzymać. Oczywiście, chodzi również o koszta. Wylanie asfaltu jest tańsze, ale tańsze jest tak samo wożenie śmieci do lasu... Nie zawsze tańsze jest lepsze. A jeśli chodzi o dojazd dla urzędników, no cóż. W Holandii pokazywano mi pewnego ministra dojeżdżającego do pracy na rowerze. I nikt się nie śmiał, wręcz przeciwnie. My Polacy ciągle jesteśmy na dorobku, choć mając przykłady z zachodu, moglibyśmy pewien etap przeskoczyć. Kilka słów wyjaśnień; jazda oo kostce nie będzie głośna, jeśli będzie się jechało wolno. Kostka znajdująca się pod asfaltem zostanie zdjęta, grunt utwardzony tłuczniem, na to pójdzie kilka warstw asfaltu, jak przy porządnej drodze szybkiego ruchu o dużym natężeniu. Co się stanie z kostką? Ktoś tego powinien pilnować. Jest wiele historycznych miast, choćby w Niemczech które taką kostkę za odpowiednie pieniądze kupią. A że w Nowym Targu kostka się sypie? Zapraszam do Wrocławia. Tam za Adolfa brukowane ulice do dziś są równe i w bardzo dobrym stanie. A może zbierzemy wspólne głosy poparcia właściwej rewitalizacji tej drogi?

jurek m
11.03.2016 20:37
IP: 86.80.33.106

kostka tak ,ale nie wycinka drzew w celu wykonania deptaku dzisiejszy park wyglada jak pustynia

gaś silnik elektryczny wodą
11.03.2016 17:21
IP: 83.238.174.151

EMERYT bardzo dobre pytanie trzeba spytać wice on powinien wiedzieć i niech radni na sesji go spytają trzymam za słowo

stara baba co zęby jak pnioki ma
11.03.2016 14:34
IP: 89.204.154.47

Pójdę jeszcze dalej tym tropem...Jeśli ma być szeroka aleja spacerowa,co stoi na przeszkodzie,żeby na niej uwiecznić pamięć zasłużonych dla Rabki ew.kawalerów orderu uśmiechu.Międzyzdroje mają taką aleje,podobnie Piotrków. W parku,koło pomnika JP2 można było zamontować iluminacje świetlną na zasadzie solarów.W Zadarze na Chorwacji jest coś takiego,ile tam turystów przyjeżdża,najlepiej samemu zobaczyc,coś pięknego.Dla niezorientowanych podaję;"Pocałunek Słońca".W Nowym Targu mają budzet obywatelski,u nas się nie da,na premie zabraknie dla miejskich?Trzeba coś działać(myśleć),zeby podnieść atrakcyjność naszego miasta.

Jola
11.03.2016 13:08
IP: 83.29.228.164

Przy drodze ułożonej z kostki nie potrzeba żadnych progów zwalniających. To że nawierzchnia jest nierówna i sliska wymusza wolniejszą jazdę.Niestety hałas powstający przy jeździe na kostce jest zdecydowanie większy niż przy nawierzchni asfaltowej, co można zaobserwować na odcinku ulicy Orkana już wyłożonej kostką. Natomiast odcinek Orkana pod Gazdą ze wzgledów estetyczno - ekonomicznych powinien być tylko z kostki albo tylko asfaltowy. Położenie asfaltu na kostce powoduje powstawanie niekończących się dziur i wiecznego ich łatania. Ale jak już wygra asfalt to niech chociaż będzie dobrej jakości, solidnie podłożony, żeby wytrzymał kilka lat bez napraw.

to ja
11.03.2016 13:05
IP: 91.220.73.60

Panie Bies zapraszamy do rynku w NT zobaczyć stan jezdni wykonanej właśnie z kostki brukowej po zimie, która jeszcze się nie skończyła....

SQ9
11.03.2016 12:54
IP: 83.19.19.244

Jestem pod pozytywnym wrażeniem - popieram Piotra (i to nie z powodu, że jesteśmy kolegami). Rzeczywiście na tym odcinku pod asfaltem jest zabytkowa już, bo przedwojenna, ciemno czerwona kostka bazaltowa. Kamienny bruk znajduje się także pod asfaltem na ulicy Szopena vel Chopina (jak kto woli) - choć w tym wypadku jest to kostka granitowa. W mojej ocenie ta ulica (czyli Orkana) winna być wyłączona z ruchu kołowego, a przynajmniej z ruchu tranzytowego (funkcjonującego na linii PKP - Nowy Świat) z uwagi na park miejski i najczęstsze miejsce spacerów zarówno rabczan jak i wczasowiczów. W końcu to uzdrowisko. Naście lat temu tak było, po czym przeniesienie Urzędu Miejskiego do budynku "Konary" zmieniło decyzje ówczesnych włodarzy - może dlatego by mieli bliżej z dojazdem. Mam nadzieję, że nasze władze miejskie rozważą ta propozycje vel odezwę. A może obecny projekt modernizacji to uwzględnia? Jeśli tak, to chapeau bas!

Ida
11.03.2016 12:35
IP: 91.200.104.132

Pomysł godny przemyślenia, droga jedno kierunkowa ma sens, jednak parkingu bym w tym miejscu nie robiła. Jeden pas dla samochodów a resztę wybrukować kostką i zrobić szeroki deptak. Obawiam się jednak że osoby pracujące w urzędzie nie mają wystarczająco dużo wyobraźni i chęci poprawy wizerunku miasta, dla nich najlepiej i najtaniej zalać miasto asfaltem i na wiele lat odłożyć możliwość upiększenia naszego miasta. Jest wiele willi które również należało by wyremontować i przywrócić im przedwojenny blask, nie zapominajmy o historii naszego miasta i jeżeli jest możliwość to odbudujmy co się da!!!

I bardzo dobrze.
11.03.2016 12:00
IP: 83.27.5.83

Popieram z całą stanowczością pomysł i ja bym był za tym, żeby całkowicie zamknąć, wyłączyć z ruchu odcinek, tylko dla zaopatrzenia ul. Orkana od sklepu Stolarczyka po skrzyżowanie z ul.Chopina. To wtedy ma sens deptaku uzdrowiskowego włączonego w piękny park. Jednak Panie Piotrze, do takich pomysłów trzeba dorosnąć, mieć trochę estetyki i wyobraźni no i najważniejsze, mieć mózg.

emeryt
11.03.2016 11:48
IP: 83.9.181.26

dobre pytanie gdzie się podziała kostka sprzed remontu -może ktoś wie kto ją ukradł i w porozumieniu z kim

Zobacz także
Reklama