Wiadomości
Data: 5 stycznia 2018, Piątek / Ilość wyświetleń: 5287
ZSTI wprowadza nowy zawód na rynek pracy
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych w Mszanie Dolnej ma szansę stać się jedyną w Polsce szkołą, która będzie uczyć nowego zawodu, nie znajdującego się do tej pory na rządowej liście zawodów i specjalności. Jeśli powiedzie się planowany eksperyment edukacyjny, od września w murach przy ul. Starowiejskiej naukę rozpoczną przyszli technicy-spawacze.
Ambicją twórców projektu – nauczycieli zawodów mechanicznych w ZSTI: Andrzeja Figury i Bogdana Ślósarza jest nie tylko przeprowadzenie eksperymentu, który ma trwać od września 2018 roku do czerwca 2022, ale przede wszystkim wprowadzenie nowego zawodu na rynek pracy, który od wielu lat wyraża bardzo duże zapotrzebowanie na pracowników branży spawalniczej na poziomie podstawowym - spawacz, jak i średnim - technik spawalnictwa.
- Jak wskazują urzędy pracy, aktualnie problemem jest niskie ogólne wykształcenie osób posiadających uprawnienia spawacza (niejednokrotnie zaledwie podstawowe) i brak chęci poszerzania zdobytych kwalifikacji, pogłębiania wiedzy zawodowej i rozwoju zawodowego. Mówiąc wprost, rynek pracy zmaga się z brakiem średnio wykwalifikowanej kadry technicznej – tłumaczy Andrzej Figura. - Autorski program nauczania dla zawodu „Technik spawalnictwa” powstał w celu przygotowania i stworzenia uczniom możliwości do podjęcia zatrudnienia w branży spawalniczej oraz zapewnienia wysoko wyspecjalizowanej kadry, która byłaby w stanie wypełnić deficytową lukę na rynku pracy w tym zawodzie.
Pomysł zyskał już poparcie i rekomendacje wielu związanych z branżą spawalniczą instytucji. - Wyrażamy szerokie poparcie dla podjętej inicjatywy utworzenia nowego zawodu technik spawalnictwa i chęci rozpoczęcia kształcenia w tym zakresie na poziomie szkoły średniej, co znajduje odzwierciedlenie zapotrzebowania gospodarki krajowej i ogólnoświatowej w zakresie wykonywania konstrukcji spawanych.Spawalnictwo jest szeroką dziedziną łączącą zagadnienia z zakresu konstrukcji, technologii i metalurgii, co uzasadnia rozszerzenie zakresu kształcenia i potwierdzenie kwalifikacji w zakresie szerokorozumianego spawalnictwa. W okresie optymalizacji konstrukcji, obniżania energochłonności i konkurencyjności produkcji w skali nie tylko krajowej, ale i ogólnoświatowej, absolwenci mają szansę znaleźć zatrudnienie po szkole średniej w zawodzie. Należy zauważyć również, że potrzeba kształcenia na poziomie technikum kadry o odpowiednich kompetencjach i wiedzy podstawowej jest wskazywana przez przemysł od wielu lat – napisali Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH.
Podobne pozytywne opinie i rekomendacje nadeszły także od Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach, z którym od wielu lat współpracuje szkoła,Polskiej Grupy Zbrojeniowej – Huta Stalowa Wola, producenta sprzętu spawalniczego Lincoln Electric, PESA Bydgoszcz – producenta pociągów, wagonów i taboru kolejowego, CF Manufakrura Kraków – producenta dużych konstrukcji stalowych, Izby Przemysłowo-Handlowej w Krakowie, czy Rafako – producenta kotłów dla przemysłu energetycznego.W tej chwili eksperyment czeka tylko na opinię Ministerstwa Edukacji Narodowej, a ta ma być wydana w marcu. Jeśli będzie pozytywna, na co bardzo liczą nie tylko twórcy projektu, ale i dyrekcja szkoły, już w czerwcu rozpocznie się rekrutacja do klasy pierwszej technikum spawalnictwa, a od września na przyszłych techników spawaczy będzie czekać nie tylko nowoczesna baza dydaktyczna (pracownie zawodowe oraz warsztaty szkolne), ale i doświadczona kadra pedagogiczna. Andrzej Figura – jeden z autorów projektu,na dodatkowych kursach specjalistycznych wykształcił już kilka pokoleń cenionych w kraju i za granicą spawaczy. Jeśli eksperyment się powiedzie, będzie miał szasnę kształcić już w 4-letnim cyklu nauczania wykwalifikowanych fachowców posiadających oprócz umiejętności praktycznych szeroką teoretyczną wiedzę branżową.
Źródło: materiały szkolne
- Jak wskazują urzędy pracy, aktualnie problemem jest niskie ogólne wykształcenie osób posiadających uprawnienia spawacza (niejednokrotnie zaledwie podstawowe) i brak chęci poszerzania zdobytych kwalifikacji, pogłębiania wiedzy zawodowej i rozwoju zawodowego. Mówiąc wprost, rynek pracy zmaga się z brakiem średnio wykwalifikowanej kadry technicznej – tłumaczy Andrzej Figura. - Autorski program nauczania dla zawodu „Technik spawalnictwa” powstał w celu przygotowania i stworzenia uczniom możliwości do podjęcia zatrudnienia w branży spawalniczej oraz zapewnienia wysoko wyspecjalizowanej kadry, która byłaby w stanie wypełnić deficytową lukę na rynku pracy w tym zawodzie.
Pomysł zyskał już poparcie i rekomendacje wielu związanych z branżą spawalniczą instytucji. - Wyrażamy szerokie poparcie dla podjętej inicjatywy utworzenia nowego zawodu technik spawalnictwa i chęci rozpoczęcia kształcenia w tym zakresie na poziomie szkoły średniej, co znajduje odzwierciedlenie zapotrzebowania gospodarki krajowej i ogólnoświatowej w zakresie wykonywania konstrukcji spawanych.Spawalnictwo jest szeroką dziedziną łączącą zagadnienia z zakresu konstrukcji, technologii i metalurgii, co uzasadnia rozszerzenie zakresu kształcenia i potwierdzenie kwalifikacji w zakresie szerokorozumianego spawalnictwa. W okresie optymalizacji konstrukcji, obniżania energochłonności i konkurencyjności produkcji w skali nie tylko krajowej, ale i ogólnoświatowej, absolwenci mają szansę znaleźć zatrudnienie po szkole średniej w zawodzie. Należy zauważyć również, że potrzeba kształcenia na poziomie technikum kadry o odpowiednich kompetencjach i wiedzy podstawowej jest wskazywana przez przemysł od wielu lat – napisali Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH.
Podobne pozytywne opinie i rekomendacje nadeszły także od Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach, z którym od wielu lat współpracuje szkoła,Polskiej Grupy Zbrojeniowej – Huta Stalowa Wola, producenta sprzętu spawalniczego Lincoln Electric, PESA Bydgoszcz – producenta pociągów, wagonów i taboru kolejowego, CF Manufakrura Kraków – producenta dużych konstrukcji stalowych, Izby Przemysłowo-Handlowej w Krakowie, czy Rafako – producenta kotłów dla przemysłu energetycznego.W tej chwili eksperyment czeka tylko na opinię Ministerstwa Edukacji Narodowej, a ta ma być wydana w marcu. Jeśli będzie pozytywna, na co bardzo liczą nie tylko twórcy projektu, ale i dyrekcja szkoły, już w czerwcu rozpocznie się rekrutacja do klasy pierwszej technikum spawalnictwa, a od września na przyszłych techników spawaczy będzie czekać nie tylko nowoczesna baza dydaktyczna (pracownie zawodowe oraz warsztaty szkolne), ale i doświadczona kadra pedagogiczna. Andrzej Figura – jeden z autorów projektu,na dodatkowych kursach specjalistycznych wykształcił już kilka pokoleń cenionych w kraju i za granicą spawaczy. Jeśli eksperyment się powiedzie, będzie miał szasnę kształcić już w 4-letnim cyklu nauczania wykwalifikowanych fachowców posiadających oprócz umiejętności praktycznych szeroką teoretyczną wiedzę branżową.
Źródło: materiały szkolne
-
Komentarze na Facebooku Już teraz komentuj na naszym Facebooku
-
Czekamy na Wasze listy Napisz do nas na adres kontakt@gorce24.pl
Zobacz także
Jak pozbyć się gruzu zgodnie z prawem?
Czwartek, 25 kwietnia 2024 15:34The Flash na Roztoki
Czwartek, 25 kwietnia 2024 14:45Sukcesy sportowe uczniów Zespołu Szkół im ks. prof. J. Tischnera (zdjęcia)
Czwartek, 25 kwietnia 2024 14:41Mszański ZSTI na krakowskich targach edukacyjnych (zdjęcia)
Czwartek, 25 kwietnia 2024 14:40Burmistrz wyszedł, radni chcieli przeprosin, zostały pretensje. Fatalne zakończenie kadencji w rabczańskim samorządzie
Środa, 24 kwietnia 2024 19:10
Zaproszenia
Zdjęcia
Rabka-Zdrój: Postępy prac na budowie bloku SIM przy ul. Kilińskiego
Czwartek, 25 kwietnia 2024
LXXXII Sesja Rady Miejskiej w Rabce-Zdroju
Środa, 24 kwietnia 2024
Rabka-Zdrój: Auto wjechało do Słonki
Środa, 17 kwietnia 2024
Ogłoszenia
Reklama