Pierwsza apteka w Rabce-Zdroju wyłamała się z nocnych dyżurów
Już wiadomo, że nie wszystkie apteki w Rabce-Zdroju będą pełnić całodobowe dyżury, tak jak chciały tego władze miasta i powiatu. Właścicielka apteki w Rynku, która według harmonogramu ustalonego przez Radę Powiatu Nowotarskiego ma pełnić w tym tygodniu nocne dyżury, odmówiła ich prowadzenia z uwagi m.in. na wysokie koszty. Zgodziła się jedynie wydłużyć godziny otwarcia apteki z godz. 17 do 22.00.
W rozmowie z Gorce24.pl właścicielka tejże apteki powiedziała, że zwróciła się w tej sprawie do Naczelnej Rady Aptekarskiej, a odpowiedź, która przyszła, była następująca (cytujemy fragmenty):
"Naczelna Rada Aptekarska stwierdza, że normy prawne zawarte w art. (...), a dotyczące zapewnienia przez apteki ogólnodostępne dostępności do usług farmaceutycznych w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy (tzw. dyżury aptek):
1) budzą poważne wątpliwości, co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami demokratycznego państwa prawa;
2) prowadzą do merytorycznie nieuzasadnionego obciążania aptek ogólnodostępnych kosztami, które powinny być pokrywane przez jednostki i ograny administracji publicznej ustalające dyżury, a nie przez prywatnych przedsiębiorców;
3) dyskryminują apteki w porównaniu z innymi podmiotami świadczącymi usługi z zakresu szeroko rozumianej ochrony zdrowia poprzez zmuszanie aptek do nieodpłatnego wykonywania usług, których odpowiedniki w zakresie świadczeń zdrowotnych (nocna pomoc lekarska w poz. izby przyjęć w szpitalach) są odrębnie finansowane przez publicznego płatnika;
4) wprowadzają możliwość nałożenia na podmiot prowadzący aptekę przez organ powiatu obowiązków, które są bardzo często niewykonalne bez naruszenia obowiązującego prawa, np. prawa pracy.
Obowiązujący system ustalania tzw. dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy jest niekonstytucyjny, niesprawiedliwy, nieadekwatny do potrzeb pacjentów oraz praktycznie niemożliwy do prawidłowego realizowania".
Naczelna Rada Aptekarska proponuje, aby zmienić w tej sprawie przepisy i wprowadzić zapis, że "podmiotowi prowadzącemu aptekę przysługuje od powiatu, którego rada nałożyła obowiązek wykonywania pracy w porze nocnej, w niedzielę, święta lub inne dni wolne od pracy, zwrot koniecznych wydatków i nakładów wraz z ustawowymi odsetkami, poniesionych w związku z wykonaniem pracy w porze nocnej, w niedzielę, święta lub inne dni wolne od pracy (...)". Pod odpowiedzią podpisani są: sekretarz NRA dr n. farm. Tadeusz Bąbelek i prezes NRA dr Grzegorz Kucharewicz.
W związku z tym właścicielka apteki w Rynku uważa, że nie ma obowiązku i przymusu prowadzenia nocnych dyżurów, które - jak podkreśla - są nieopłacalne i kosztowne. Nieopłacalne, bo prawie nikt z nich nie korzysta. - Wczoraj i dzisiaj apteka była otwarta do godz. 22 i nikt nie przyszedł - twierdzi. Kosztowne, bo trzeba zatrudnić dodatkową osobę, farmaceutę. W dodatku wprowadzenie nocnych dyżurów zmusiłoby ją do poniesienia kosztów przebudowy lokalu - nie jest on bowiem przystosowany do dyżurów nocnych tzn. nie posiada tzw. małego okienka, przez które mogłaby obsługiwać klientów. W nocy drzwi nie zamierza otworzyć, bo boi się o swoje bezpieczeństwo.
Po aptece w Rynku, od przyszłego tygodnia do dyżurów nocnych wyznaczone są jeszcze cztery apteki: w Steskalu, "Zdrojowa", "Pod gwiazdą" i "EUROLEK IV" przy ul. Orkana. Na razie nie wiadomo, jak zachowają się ich właściciele.
(mr)
-
Komentarze na Facebooku Już teraz komentuj na naszym Facebooku -
Czekamy na Wasze listy Napisz do nas na adres kontakt@gorce24.pl -
Dziękujemy za dotychczasowe komentarze.
Zapraszamy do komentowania artykułów na naszym Facebooku
Komentarze
19.02.2013 03:21
IP: 149.241.137.99
Dla aptekarza wolny wybor, to i dla klienta wolny wybor. Osobiscie bede kupowac w tych ktore nocny dyzur prowadza. Z drugiej strony... prowadzenie apteki to taki ciezki kawalek chleba i tyle trzeba dokladac do interesu ze apteki powstaja jak grzyby po deszczu. Ilosc mieszkancow Rabki przez ostatnie 30 lat sie nie zmienila znaczaco, o ile nie powiedziec ze spadla bo ilosc wczasowiczow juz znacznie mniejsza niz 30 lat temu. A aptek sie narobilo ze ho ho.
20.01.2013 20:24
IP: 178.43.203.242
Marjan zapytaj np. w Steskalu....
20.01.2013 12:59
IP: 46.171.2.161
Ewusiu! Idź do spowiedzi i nie kłam:)
19.01.2013 18:57
IP: 83.7.203.253
apteka super/mila obsluga fachowe doradztwo tak trzymac
19.01.2013 15:33
IP: 178.43.130.136
ja pytam w aptekach czy podejmują dyżury nocne. jak dotąd -tam gdzie byłam powiedzieli że tak! tam kupuję!
19.01.2013 14:30
IP: 213.241.66.57
Brawa dla właścicielki! Panie pietrek, nie rozumie Pan, wiadomo że praca "w ciszy i spokoju i wydawanie leków zapominalskim" do ciężkich nie należy, ale pracownikowi trzeba za nią zapłacić a nie ma za co bo dyzur nocny nie pokryje nawet kosztów zużycia prądu. Jeśli właściciel apteki jest farmaceutą może pracować sam, wtedy pracuje za darmo, jak już pisali przedmówcy. A "pani mgr" odnosi się też do stanowiska pracy (magister farmacji) na którym zatrudniona jest pani farmaceutka, w innych zawodach mgr tak nie funkcjonuje. No i wiekowa tradycja: do pielęgniarki "siostro", lekarza "doktorze", farmaceuty "magistrze" - nie ma co się pienić:)
19.01.2013 12:52
IP: 95.51.146.74
Panie Pietrek To dobrze, że w Policji nastąpiły takie zmiany, ale uważam, ze skoro policję też wykorzystują, to ma swoje związki zawodowe i też niech walczy o swoje, tj. miedzy innymi o jej godziwe wynagrodzenia. Bo jak tak bedziemy do tego tak podchodzić to w tym "obłędzie", to nie dość, ze wrócimy do PRL-u, ale i dalej do stosunków społecznych "Ciemnogrodu" głębokiego średniowiecza.... Nie stosujmy zasady, mnie jest żle, to Boże spraw, by mojemu sąsiadowi było jeszcze gorzej. Dlatego popieram stanowisko Pani Właścicielki apteki w Rynku , od czego ta dyskusja sie zaczęłą. Bo wszystkim, za każdy rodzaj pracy należy sie godziwewy nagrodzenie - nie dajmy się "zwariować"..........
18.01.2013 21:22
IP: 79.185.117.231
@rabczanin Wcześniej w latach 80-tych, 90-tych w policji to co niektórzy jak maturę mieli to było coś. W chwili obecnej to policjanci nawet w patrolówce na mieście mają przed imieniem i nazwiskiem mgr inż. i nikt z tego powodu się nie obnosi. Wcześniej mieli taki tytuł jedynie niektórzy komendanci. Świat się zmienia a ty dalej w zabobonach. Do dziś dnia, w niektórych przypadkach trwa jakiś dziwny i śmieszny zwyczaj w aptece mówić ,,PANI MAGISTER" co kojarzy się z chłopem w filcakach który ,,ni umi" czytać ani pisać i ,,idzie od doktura ku aptyce z rycypto". (Pisownia świadoma)
18.01.2013 15:16
IP: 193.106.244.178
@rabczanin. Policjantom nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu nadgodzin,służb nocnych czy udziału w jakichkolwiek akcjach.
18.01.2013 13:17
IP: 46.171.2.161
Tomtom ma rację. Biedny biznesmen w nocy nie zarabia i nie dokłada do interesu.
18.01.2013 13:10
IP: 46.171.2.161
Do mojej mamy przyszedł SMS z zaproszeniem na zakupy leków do apteki "Na błotach" w Rabce - Zdroju. O którą to aptekę chodzi?!
18.01.2013 13:00
IP: 95.51.146.74
Panie "adam" - Praca w policji jest pracą o ile wiem o charakterze zmianowym, ponadto wykształcenie i odpowiedzialność zawodową pracownika policji trudno porównywać z wykształceniem magistra farmacji. Czy policjant (piekarz i pracownik innego zawodu) pracuje za darmo!! Przecież za nadgodziny (nawet w czasie akcji) policjantowi przysługuje zgodnie z Prawem Pracy wynagrodzenie - to dlaczego chce Pan zmusić aptekarzy do pracy "za darmo" - czyżby był Pan zwolennikiem niewolnictwa, PRL-owskich "czynów społecznych" i nakłaniania do łamania obowiązujących przepisów Prawa Pracy????
18.01.2013 11:42
IP: 95.51.146.74
Panie Pietrek, to że w Aptece Zdojowej Panie Farmaceutki są "urodziwe", to nie oznacza jeszcze, że są kompetentne. Czego mialełm kilkakrotne dowody. Apteka rzeczywiście jak ze stanu wojennego.......
18.01.2013 08:45
IP: 176.110.153.84
panie Rabczanin - tak jasne, apteke prowadzi się charytatywnie, nie ściemniaj pan, bo akurat mam kilku znajomych właścicieli aptek to wiem co mówię. Jak się zachciało miec ten biznes to trzeba liczyć się z konsekwencjami nocnych dyzurów gdzie nie ma zbyt duzych dochodów.Policja np. tez w nocy w Rabce nie ma jakiś extra często akcji ale to nie powód żeby w nocy nie pracować.
17.01.2013 15:49
IP: 95.51.146.74
Panie "adam", a Pan pracuje za darmo !!!!!!!!!!! Jeżeli nie to dlaczego Pan tego wynaga od innych !!!11
17.01.2013 14:31
IP: 91.220.73.61
Urząd miasta w Rabce kilka lat temu sam zrezygnował z dyżurów w poniedziałki tłumacząc to łamaniem kodeksu pracy a dokładniej doby pracowniczej, popieram apteki!!!
17.01.2013 08:36
IP: 176.110.153.84
my tez nie mamy obowiązku i przymusu kupować w aptece przy Rynku.Właściwie piekarz i policjant tez nie ma przymusu pracować w godzinach nocnych.I wielu innych też...
16.01.2013 23:24
IP: 83.5.181.73
Wielkie brawa za nie poddanie się szantażowi UM! Komunizm minął, tak jak rządy PiS-u. "Nikt więcej aptekarza szantażować nie będzie i nie będzie wyłudzać jego pieniędzy". A dyżury Urzędu? Większość miast ma takowe w jeden dzień tygodnia. Zwykle urzędy pracują wtedy od 10 -18, by mieszkańcy- etatowcy mogli załatwić sprawy. I burmistrz, też przyjmuje petentów po 15.
16.01.2013 22:19
IP: 176.100.194.188
Apteka ma prawo nie pełnić dyżurów a ja skoro nie mogę tam kupić w nocy to w dzień też tam nie pójdę. Jako społeczeństwo możemy w ten sposób podziękować apteką które za jedyny cel swojego istnienia stawiają sobie zbijanie kasy, mając nas nieszczęsnych gdzieś.
16.01.2013 18:21
IP: 176.100.199.180
rabczanka ma rację. Jak się biedny biznesmen ma męczyć i dokładać do interesu, to niech go zamknie. Po drugiej stronie rzeki jest następna apteka i po sprawie.
16.01.2013 16:53
IP: 95.49.186.15
Ja akurat chciałbym pracować na nocnej zmianie w aptece. Cisza, spokój wydawanie leku najbardziej potrzebującym oraz zapominalskim przeciwbólowe i przeciwgorączkowe i plastry opatrunkowe. Pani z tej apteki to się nie dziwię ponieważ lokalizacja tej apteki pozostawia wiele do życzenia. Klientami tej apteki to klienci misia i bazaru oraz mieszkańcy Gilówki. Co do wydłużenia pracy apteki. Powyższe co opisałem ma się na to że od 17 do 22 nie miała klientów. Proszę zobaczyć co dzieje się w aptece zdrojowej po godzinie 17:00. Jak za stanu wojennego. No i te urodziwe panie farmaceutki... :)
16.01.2013 16:07
IP: 78.30.105.188
Czy otrzymanie koncesji jest uwarunkowane zobowiązaniem prowadzenia dyżurów nocnych? Mamy w Rabce szpital do którego udajemy się w nocy po poradę(nie ma nocnych dyżurów przychodni ani prywatnych nocnych gabinetów lekarskich) to dlaczego tak dbająca Przybyło nie zorganizuje punktu aptecznego tak aby pacjent otrzymał kompleksową pomoc?Będąc właścicielem szpitala Przybyło nie narazi go na działalność przynoszącą straty.Co innego prywatny przedsiębiorca (pewnie nie sponsorował kampanii wyborczej).
16.01.2013 13:42
IP: 178.43.153.108
mieszkaniec miasta i gminy....czy byłes w sytuacji gdzie w nocy leki były potrzebne? Ja byłam! Jeśli ta Pani otrzymała konsesje na prowadzenie takiej działalności to niech służy innym, jęśli jej to nie odpowiada niech zajmie się czymś innym. Ruszyłeś temat Przybyło- nie podoba mi się to .Jesteś jakimś niedobitkiem po A.... Jeśli ktoś walczy dla innych to jest zły? coś ci się pomyliło.Już jeden właściciel apteki opowiadał bajki o tym ile dokłada do biznesu.Tyle w temacie!
16.01.2013 10:12
IP: 37.209.132.86
Wielkie brawa dla tej Pani.Żyjemy w wolnym kraju i nikt ,nawet Przybyło , nie może narzucać kto i kiedy ma pracować .Dlaczego w rabczańskim urzędzie nie pracuję się w godzinach popołudniowych tak aby mieszkańcy pracujący do godz.16. mogli załatwić swoje sprawy?!!! Zapewne usłyszymy pełne oburzenia słowa Przybyło i stwierdzenie ,że jeśli się tej Pani nie podoba przymus dyżurów w nocy to może zamknąć interes.Takie ma podejście do problemu rabczańska władza, której bez względu czy się leży czy siedzi piękna sumka na konto się należy.Jeszcze raz brawo dla właścicielki apteki!!!!!!
16.01.2013 09:57
IP: 178.37.94.145
Tak, trochę się zdziwiłam, jak tuż po 22giej pani JESZCZE nam sprzedała lek, ale oznajmiła, że już zamyka. Z jednej strony rozumiem właścicieli, ale trochę to wszystko dezorientujące - na stronie miasta dyżury jak byk ślicznie wypisane, rzeczywistość ma się do tego średnio... To w końcu są te całodobowe dyżury czy nie?
15.01.2013 20:16
IP: 83.29.223.212
no to wszystko wiadomo ... pa pa apteko!Właścicielka sama wybrała.





















