• Środa, 26 lutego 2020
  • Imieniny: Aleksandra, Mirosława, Dionizego

Informacje

Garść pomysłów na regenerację organizmu po aktywności na stoku

Data: 6 lutego 2020, Czwartek / Ilość wyświetleń: 871

Spędziłeś cały dzień na stoku i jesteś bardzo zmęczony? Zastanawiasz się nad metodami regeneracji swojego organizmu, które pozwolą Ci utrzymać dobrą formę na stoku przez cały tydzień? Wypróbuj proste sposoby doświadczonych amatorów białego szaleństwa. Dowiedz się, jak szybko odzyskać siły i cieszyć się każdą chwilą spędzoną na stoku.

Dieta dla aktywnych

Kiedy planujesz aktywność na stoku, powinieneś zacząć mądrze planować posiłki. Składniki odżywcze zawarte w odpowiednio skomponowanych daniach pomogą ci w naturalnej regeneracji organizmu. Dzięki dostarczaniu organizmowi odpowiedniej proporcji białka, tłuszczy oraz węglowodanów możesz zwiększyć swoją wydajność na stoku.

Nigdy nie wychodź na zewnątrz bez śniadania. Zanim spakujesz sprzęt i założysz spodnie i kurtkę narciarską , zjedz posiłek, np. chleb razowy, ser, jajka, czy musli. W ten sposób dostarczysz organizmowi energii i przygotujesz go do aktywności. Jeśli nie jadasz produktów zwierzęcych, warto sięgnąć np. po dania z soi czy soczewicy.

Do torby zapakuj też przekąski takie jak batony energetyczne, banany czy suszone owoce. Podczas krótkich przerw między zjazdami pozwolą ci one uzupełnić rezerwy energetyczne. W trakcie przerwy obiadowej zamów pożywną zupę lub sałatkę z jajkiem czy kurczakiem. Unikaj tłustych, smażonych potraw, które sprawią, że staniesz się ociężały i utrudnią powrót do aktywności. Najbardziej kalorycznym posiłkiem w diecie narciarza powinna być kolacja. Postaw przykładowo na gulasz czy dania z chudym mięsem.



Nawodnienie organizmu

Spędzając długie godziny na stoku, dość szybko możesz się odwodnić. Przebywanie na dużych wysokościach i intensywna aktywność fizyczna przyspieszają utratę wody, dlatego tak ważne jest, by zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. By zachować zdrowie oraz dobre samopoczucie, wypijaj więc choć 2 litry płynów dziennie. W dobrze nawodnionym organizmie odbudowa mięśni będzie szybsza, ułatwi to także pobieranie składników odżywczych z pożywienia. Polecanym rozwiązaniem jest woda jonizowana, która nie zawiera wolnych rodników i metali ciężkich.

Unikaj także napojów alkoholowych, jeśli chcesz zregenerować mięśnie. Pamiętaj, że alkohol zawsze pobiera wodę z organizmu oraz opóźnia procesy związane z budową mięśni.

Rozciąganie ważne dla regeneracji mięśni

Aby przyspieszyć regenerację, poświęć choć kilkanaście minut na rozciąganie po zakończeniu zjazdów. Skoncentruj się na rozciąganiu mięśni nóg, dolnej części pleców oraz pośladków. W czasie wykonywania energicznych ruchów na stoku mięśnie pozostają cały czas napięte i kurczą się. Kiedy zdecydujesz się na rozciąganie, szybciej się zregenerują, a ty unikniesz uczucia bólu. Pamiętaj, by zadbać także o swoje łydki i stopy – one także potrzebują relaksu po całym dniu chodzenia w sztywnych butach narciarskich.

Rolowanie dla rozluźnienia

Polega na wykonywaniu automasażu ciała za pomocą gumowego wałka zwanego rollerem. Dzięki rolowaniu powięź, czyli tkanka otaczająca stawy oraz mięśnie ulegnie rozluźnieniu i nawodnieniu. Kiedy powięź jest napięta i źle nawodniona może boleć i ograniczyć ruchy. Rolowanie najlepiej wykonać już po rozluźnieniu i rozciągnięciu całego ciała.

Prysznic

Polewania ciała wodą to znany od wieków sposób na regenerację organizmu. Kierowanie na ciało naprzemiennie strumienia ciepłej i zimnej wody pobudzi krążenie, złagodzi stany zapalne i zwiększy odporność organizmu. Chłodna woda poprawi jędrność oraz elastyczność skóry, a ciepła rozluźni napięte mięśnie i zmniejszy ich sztywność.

Aromatyczna kąpiel

Odpoczynek w wannie wypełnionej wodą z dodatkiem pachnących olejków to wymarzony sposób na regenerację organizmu. Wystarczy 20-minutowa kąpiel, by zredukować ból mięśni oraz pozbyć się stresu. Sosnowy, cedrowy, jałowcowy, a może jeszcze inny? Wybór olejków eterycznych masz bardzo duży. A kiedy już wyjdziesz z wody, nasmaruj ciało kremem lub balsamem, by zachować gładkość skóry.

Pływanie formą relaksu

Nie od dziś wiadomo, że pływanie przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Przede wszystkim wzmacnia mięśnie, usprawnia działanie układu krwionośnego oraz oddechowego. Po całym, aktywnym dniu nie zmuszaj się jednak do szybkiego przemierzania kolejnych długości basenu, raczej pozwól ciału odprężyć się i zregenerować.



Korzyści zdrowotne sauny

Wizyta w saunie także przyniesie wiele korzyści dla twojego zdrowia. Rozluźnia układ mięśniowo-powięziowy, a także zwiększa usuwanie kwasu mlekowego. W saunie wypocisz część toksyn, zregenerujesz organizm, przywrócisz mu siły witalne, zwiększysz swoją odporność oraz ruchomość stawów. Wystarczy jedna lub dwie wizyty w saunie – po 15 minut każda.



Profesjonalny masaż

Na masaż sportowy decydują się zarówno zawodowi sportowcy, jak i amatorzy. Ty również możesz z niego korzystać, by uniknąć zakwasów i zregenerować swój organizm. Dzięki temu, że masaż jest skoncentrowany na rozluźnieniu i regeneracji mięśni najbardziej aktywnych w danym sporcie, to jest bardzo skuteczny. Oprócz masaży narciarze mogą także skorzystać ze specjalnych zabiegów na stopy czy twarz, które pozwalają dobrze nawilżyć skórę i przywrócić jej zdrowy wygląd.

Spokojny sen – najłatwiejszy ze sposobów na regenerację

Przed kolejnym dniem spędzonym na stoku powinieneś zawsze dobrze się wyspać. Najlepiej, by sen trwał 8 do nawet 9 godzin na dobę. Dzięki temu nastąpi dobra regeneracja komórek mózgowych oraz odpornościowych, podczas snu zwiększy się też produkcja białek oraz hormonu wzrostu odpowiadającego za przyrost mięśni, spalanie tłuszczu i odbudowę tkanek.

Na stoku zawsze w dobrej formie

Bez względu na to, jaki sport uprawiasz, zawsze staraj się reagować na sygnały, które przesyła ci twój organizm. Jeśli jesteś zmęczony, wypróbuj proste, sprawdzone sposoby na relaks. Dobrze się odżywiaj, pamiętaj o rozciąganiu, korzystaj z dobroczynnego działania wody, wysypiaj się. Dzięki temu twoje samopoczucie będzie dobre, a w dodatku zmniejszysz ryzyko urazu na stoku.


Do jazdy na nartach potrzebujesz m.in. bielizny termoaktywnej, ciepłej bluzy, spodni i kurtki narciarskiej. Wszystkie te elementy garderoby i wiele ponadto znajdziesz na stronie: https://outhorn.com/ferie-2020,0,175.htm

Materiał promocyjny.