• Gorczański Portal Informacyjny
  • Wtorek, 7 maja 2024
  • Imieniny: Gustawy, Ludmiły, Sawy
Reklama
Wiadomości
Data: 19 marca 2024, Wtorek / Ilość wyświetleń: 1436

Wierzę, że wszystkie działania podjęte w ciągu tych 5 lat pozwolą naszym spółkom na trwały rozwój (Materiał wyborczy KWW Leszka Świdra)

- Gdy obejmowałem urząd burmistrza w 2018r. Za jedno z najważniejszych zadań uważałem zatrzymanie zadłużania gminy i spółek miejskich. O szpitalu mówiono, że jest na granicy upadłości, ale o szpitalu pisał już dużo Prezes, więc napiszę ogólnie. Dobrze rokował Zakład Wodociągów i Kanalizacji (ZWiK). Nasz ZWiK radził sobie i nadal radzi całkiem dobrze, więc opiszę tylko aktualne działania i jego plany na przyszłość. Najwięcej uwagi chciałbym poświęcić naszym Zakładom Komunalnym, które były w bardzo złej kondycji finansowej – mówi kandydat na burmistrza Rabki-Zdroju Leszek Świder.

- Po przejęciu szpitala największym problemem był dług którego wielkość przekroczyła wartość majątku i powinienem ogłosić upadłość spółki. W 2018 r. ze względu na brak rzetelnej wiedzy na temat sytuacji finansowej szpitala ten punkt programu miał charakter życzeniowy. Nikt, poza kilkoma osobami, nie znał prawdy, że szpital był na progu upadku. Wszyscy wiedzieli, że jest źle. Ale na pytanie dlaczego, nikt nie potrafił odpowiedzieć. Ogólny przekaz był taki, że to wina NFZ i Wierzby - czyli szpitala w Nowym Targu. Wszystkie obawy co do fatalnej kondycji szpitala i złego zarządzania głośno mówił radny poprzedniej kadencji Rafał Hajdyła wraz ze swoją grupą radnych, co pomimo utrudniania im dostępu do informacji o stanie szpitala, okazało się zupełną prawdą. Nikt wtedy nie wierzył, że mogło być tak źle, bo przekaz rządzących był hurra optymistyczny.

Dlatego pierwsze kroki zmierzające do ustalenia stanu faktycznego zderzyły się z murem milczenia i brakiem możliwości współpracy z poprzednią Radą Nadzorczą i zarządem spółki. W dniu 26.02.2019 r. dokonałem zmiany Rady Nadzorczej spółki, a w dniu 11.04.2019 r. zmienił się zarząd spółki, nowym prezesem został pan Witold Latusek. Dzisiaj już wiemy, że pierwsze trzy lata to była udana próba odzyskania płynności finansowej i utrzymania najbardziej potrzebnej działalności medycznej. Było to możliwe dzięki ściągnięciu do szpitala miejskiego nowych specjalistów i odbudowanie oddziału chirurgii ogólnej czy wewnętrznego. Wymieniono większość aparatury i sprzętu medycznego.

Po ustabilizowaniu sytuacji finansowej szpital miejski rozpoczął remont infrastruktury. Wybudowano drogę do ul. Poniatowskiego, przeprowadzono gruntowny remont budynku pod działalność laboratorium diagnostycznego. Wszystkie działania w budynku szpitala były doraźne, ponieważ cały obiekt zagrażał życiu lub zdrowiu ludzi oraz bezpieczeństwu mienia, a stan techniczny groził zawaleniem. Potwierdziły to ekspertyzy oraz oględziny Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który nakazał bezzwłocznie opróżnić całość budynku szpitala i zakazał jego użytkowania. Teraz najważniejsza inwestycja to przebudowa, remont i termomodernizację budynku głównego szpitala. To od lat największa i najbardziej skomplikowana inwestycja w Rabce-Zdroju. Nie tylko ze względu na koszty szacowane na ok. 35 mln zł, ale także ze względu na przeniesienie działalności szpitala w inne miejsca. Już dzisiaj wiem, oglądając projekt i patrząc na zaawansowanie prac budowlanych, że już niedługo nasza placówka będzie nowoczesnym szpitalem, z której mieszkańcy będą dumni.

ZwiK
Dużo środków na rozbudowę kanalizacji było w latach 2007-2014, niestety nie było to wówczas priorytetem gminy i zaległości gminy są spore. W latach 2019 -2023 nasza spółka systematycznie rozbudowywała sieć wodociągową i kanalizacyjną. Wiele projektów było przygotowanych przez gminę przy planowaniu inwestycji drogowych. Przy inwestycjach drogowych mamy ustalone, że najpierw wchodzi nasza spółka która wykonuje sieć wodociągową, kanalizacyjną i burzówkę a następnie wykonywana jest nawierzchnia asfaltowa. Niektóre projekty nie uzyskały pozwoleń bo realizowana jest inwestycja kolejowa która ma priorytet ale udało nam się wspólnie z PKP ustalić przejścia z siecią kanalizacyjną pod inwestycją kolejową na ul. Tetmajera czy w Zarytem. Wydatki inwestycyjne w sieć wodociągową i kanalizacyjną w tej kadencji to 9 652 005,43, natomiast wydatki na remonty to 2 347 209,00 zł. Mimo, że są to inwestycje niewidoczne bo w ziemi, uważam je za konieczne. Zmiana przepisów wymusiła na mieszkańcach konieczność wpinania się do sieci kanalizacyjnej. Coraz częściej spotykam się z sytuacją, że to mieszkańcy naciskają byśmy rozbudowywali sieć kanalizacyjną umożliwiającą podłączenie budynków. By zejść z kosztów nasza spółka postawiła 3 instalacje fotovoltaiczne po 50 kV. Jako gmina doposażyliśmy spółkę w majątek co pozwoli jej występować o pożyczkę, modernizować oczyszczalnię,dokonywać zakupów sprzętowych, czy przygotować projekt nowoczesnej stacji uzdatniania wody na Poniczance. W tym miesiącu udało się pozyskać dodatkowe 2,2 mln zł na kanalizację w Chabówce która dotychczas nie jest skanalizowana nawet w niewielkiej części.

Zakłady Komunalne
Gdy zostałem burmistrzem, Spółka Zakłady Komunalne(ZK) znajdowała się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, mogłem to dopiero potwierdzić po przeprowadzonym w Spółce audycie w marcu 2019 r. W audycie wskazano, iż niepokojącym jest wysoki poziom należności przeterminowanych, który znacznie przekracza zobowiązania to znaczy, że Spółka musi zaciągać kredyty na regulowanie bieżących zobowiązań. Wskazywano wówczas na niepokojące wartości wskaźników finansowych. Spółka w latach 2013-2019 poniosła stratę netto w wysokości - 414.057,53 zł., natomiast w latach 2021 -2023 Spółka osiągnęła zysk netto w kwocie 53.258,44 zł. Rok 2020 był rokiem przełomowym ( w październiku nastąpiła zmiana Zarządu Spółki) - Spółka na dzień 31.10.2020 r. generowała stratę w wysokości - 137.034,59 zł. rok zakończono stratą - 269.917,56 zł. co podyktowane zostało między innymi ujęciem wszystkich kosztów dotyczących danego roku, bez rozliczania w okresach dalszych. W latach 2013 -2018 Gmina umorzyła Spółce podatek w kwocie 626 744 zł. Niestety zatrzymane w Spółce pieniądze z niepłaconych podatków (umorzonych) nie poszły na inwestycje tylko na bieżące wydatki.

Ze względu na bardzo trudną sytuację finansową Spółki już w 2014 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę zobowiązującą Zarząd do ogłoszenia upadłości Spółki w określonych przypadkach. By ratować sytuację 31 grudnia 2014 r. Gmina przekazała Spółce ZK nieruchomości, których część (budynek wraz z gruntem) Spółka sprzedała już w marcu 2015 r. Gmina nie zabezpieczyła w umowie własnych interesów, że gdyby Spółka chciała sprzedać to prawo pierwokupu ma Gmina za kwotę nie niższą niż wniesiony wkład niepieniężny. Spółka w 2016 r. przestała sortować odpady a następnie wydzierżawiła sortownię firmie zewnętrznej, która doprowadziła do wygaszenia pozwoleń na segregację odpadów dla Spółki. Zajęło nam prawie rok czasu by ponownie uzyskać pozwolenia i rozpocząć segregację odpadów wtórnych na nowo. Wyeksploatowany tabor samochodowy powodował ponoszenie znacznych kosztów napraw awarii, które miały zdecydowany wpływ na koszty działalności Spółki, a tym samym na cenę śmieci jaką musiał zapłacić mieszkaniec naszej Gminy. Obowiązujące wówczas przepisy nie dawały możliwości dopłaty do odpadów z budżetu gminy. Mimo, że ogłaszaliśmy przetargi startowała tylko nasza spółka i nikt inny. Obecnie udało się w Spółce częściowo wymienić wyeksploatowany tabor- zakupiono samochód ciężarowy Iveco, naczepę do ciągnika siodłowego o parametrach pozwalających zminimalizować koszty transportu, samochód ciężarowy Mitsubishi Canter (śmieciarka), ładowarkę teleskopową JCB, wyleasingowano zamiatarkę HACO, samochód ciężarowy Scania (śmieciarka).

W 2020 r. odwołano ówczesny Zarząd Spółki, a główną tego przyczyną było naruszenie zakazu dotyczącego ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej wynikających z zapisów ustawy „antykorupcyjnej”. Ponadto zmiana ta została podyktowana pogłębiającą się trudną sytuacją Spółki. Zażądałem też by bezwzględnie powrócić do segregacji, która obecnie przynosi zysk w kwocie ok. 88.000 zł za rok 2023 r. , (ok. 44.000 zł. za rok 2022) - mimo, że zapewniano mnie przez poprzedni Zarząd, że to jest nieopłacalne. Najdroższe są opłaty za odpady biodegradowalne dlatego jako Gmina złożyliśmy wniosek na kompostowniki i pozyskaliśmy dofinansowanie w 100% dla około 50 sztuk, tak by mieszkańcy mogli kompostować u siebie w ogrodzie. Liczę, że będą kolejne nabory które pozwolą w przyszłości zaopatrzyć pozostałych mieszkańców w kompostowniki. Udało się uszczelnić system deklaracji śmieciowych o prawie 500 osób ale widać, że to jeszcze nie wszyscy. Wykonany został audyt energetyczny dla budynków ZK a następnie Gmina wykonała termomodernizację. Spółka od 2021 r. prowadzi bieżące remonty i inwestycje użytkowanych obiektów, których stan był dotychczas fatalny. Remonty częściowo prowadzone są przez pracowników Spółki w ramach wolnych mocy, natomiast w ramach usług obcych zlecane są wyłącznie prace specjalistyczne. Spółka przygotowała projekt i uzyskała pozwolenia na budowę kaplicy cmentarnej na cmentarzu komunalnym na Zaborni, na którą to inwestycję Gmina pozyskała środki.

Obecnie Spółka nie korzysta z umorzeń podatkowych. Pozyskuje dofinansowania z PEFRON zatrudniając osoby niepełnosprawne, z Powiatowego Urzędu Pracy realizuje szkolenia pracowników w ramach Krajowego Funduszu Szkoleń oraz Programów Stażowych i dofinansowania prac interwencyjnych. Aplikuje o dofinansowanie doposażenia Zakładu Przetwarzania Odpadów (sortownia) w ramach Projektu „Utrzymania zdolności do pracy …” Spółka od roku 2021 współpracuje z Kuratorem Sądowym poprzez organizowanie prac społecznych. Widoczne są znaczące zmiany, które w Spółce nastąpiły. Mam nadzieję, że poprawia się wizerunek Spółki, a pracownicy i Zarząd starają się doskonalić jakość świadczonych usług, poprawiać funkcjonalność i estetykę obiektów oraz warunki pracy pracowników. Zarząd Spółki w planie inwestycyjnym na 2023 r. wskazał na dalszą wymianę i dostosowanie parku maszynowego, poprawę funkcjonalności Zakładu Przetwarzania Odpadów poprzez częściowe zadaszenie boksów oraz dalsze prowadzenie koniecznych prac remontowych w tym wiaty na materiał do utrzymania dróg, ogrodzenia, maksymalizację wydajności linii sortowniczej, minimalizowanie kosztów eksploatacyjnych. W przypadku pojawienia się nowych źródeł dofinansowania Spółka zamierza realizować projekt dalszej modernizacji PSZOK. Te wszystkie działania pozwoliły nam na zatrzymanie wzrostu cen za śmieci, a w przyszłości liczę, że przełożą się na obniżenie ceny za śmieci. Wierzę, że wszystkie te działania podjęte w ciągu tych 5 lat pozwolą naszym spółkom na trwały rozwój.

Leszek Świder
Reklama
Zobacz także
Reklama